Neplatili. Eurovea ich poslala do konkurzu

 

Poloha v exkluzívnej časti Eurovey, terasa pri Dunaji a na Bratislavu nadštandardné jedlo. Ani to nepomohlo. Bratislavská reštaurácia La Veranda končí v konkurze. Poslal ju tam samotný vlastník nákupného centra. „Bohužiaľ, nebolo inej cesty ako postupovať. Nájomník nedodržiaval svoje zmluvné povinnosti, neplatil svojim dodávateľom a vytvoril na pôde spoločnosti Ballymore Eurovea veľmi netransparentnú situáciu,“ vysvetľuje Oľga Hammer, marketingová manažérka EuroveaInternational Trade Centre. 


Boj o miesto na trhu 
Reštauračný 
biznis sa topí v červených číslach už piaty rok po sebe. Kríza urobila svoje, a majiteľa hľadajú stovky podnikov. Bratislava však na slovenské pomery predstavuje iný svet. Obzvlášť to platí o komplexe Eurovea. Vytvorenie promenády pri Dunaji obohatilo Bratislavu o lukratívne podniky, ktoré o návštevníkov núdzu nemajú. Aj preto bol pred rokom majiteľ Medusa Group Peter Štecko ochotný za odstúpenie konkurenčnej reštaurácie Leblon zaplatiť sumu presahujúcu milión eur.

Len o pár metrov ďalej, na rovnakej promenáde, začínala v roku 2011 svoju púť aj reštaurácia La Veranda. Majitelia stavili na rakúsko-uhorskú kuchyňu. Že cielili na hornú vrstvu, dokazovali aj ceny. Polievka okolo troch eur, hlavný chod za necelých 20 eur. Na bratislavské pomery sa reštaurácia zaraďovala medzi luxusnejšie aj dizajnom. Ani to však nepomohlo. Začiatkom tohto roka sa na bratislavskom súde ocitol návrh na konkurz. „Ani po viacerých ústretových krokoch z našej strany nebol nájomník schopný nápravy, tak odišiel,“ vysvetľuje pozadie návrhu na konkurz Oľga Hummer. 

Trpezlivosť došla 
Mesiace prieťahov vyvrcholili koncom mája. „Súd vyhlasuje konkurz na majetok dlžníka La Veranda,“ konštatoval Okresný súd Bratislava I. Čo stálo za problémami reštaurácie, zostáva otázne. Telefóny aj maily sú vypojené, vypnutý je aj súkromný mobil konateľa spoločnosti. Neúspešne dopadlo aj kontaktovanie ďalších firiem majiteľov skrachovanej reštaurácie. Časť z nich je v likvidácii.

Analytici však majú v problémoch reštaurácie jasno. „Podnikanie v tomto biznise je o veľmi nízkej miere rentability, ak vôbec nejaká je. V prípade, že subjekt v segmente nemá vlastné finančné zdroje, je veľmi ťažké sa na trhu udržať,“ povedal pre HN generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií Marek Harbuľák. Ľudia z praxe poukazujú na to, že podobné osudy reštaurácií boli. „V minulosti to bolo neobvyklé, pretože dlhy, ktoré zanechali skrachované podniky, reštaurácie a podobne, sa väčšinou podarilo majiteľom zmazať tak, že postúpili zariadenie alebo celú prevádzku niekomu inému a za získané financie vyplatili dlhy,“ popisuje Peter Makovický, konateľ spoločnosti exekučná, ktorá sa zaoberá vymáhaním pohľadávok. Tomáš Vašuta

x