Podnikateľské prostredie potrebuje hĺbkovú očistu

 

Vlna krachov a bankrotov neznamenala pre Slovensko očistenie podnikateľského prostredia. 

biznis_podnikanie_investicia_s.jpgKoncom roka a začiatkom toho budúceho pravidelne vychádzajú rôzne štatistiky. Dozvedáme sa, aké boli skutočné čísla, či spoločnosti dosiahli rast, stagnáciu alebo pokles, dozvedáme sa, koľko bolo vyhlásených konkurzov v minulom roku a podobne. Pre nás znamenal minulý rok celkový nárast spoločnosti o 20 percent. Relatívne jednoduché číslo znamená hlavne väčší počet neplatičov a dlžníkov. Pretože spoločnosť zaoberajúca sa vymáhaním pohľadávok môže dosiahnuť rast práve vtedy, keď je väčšie množstvo dlžníkov.Trochu neštandardne som si ale zobral štatistiku posledných dvoch mesiacov. December 2011 a január 2012, pretože subjektívne som mal pocit, že tieto mesiace sa vymykali bežnému priemeru a štandardu. Keď som ich porovnal s obdobím minulého roka, došiel som k prekvapivým zisteniam. 

V praxi je to obdobie, kedy na Slovensku eskaluje kauza Gorila, Gréci priškrtení zo strany Európskej únie robia nemožné zázraky na počkanie, Maďari si vybrali vlastnú cestu a Česi rozmýšľajú, že ostať pri korune môže byť tým lepším krokom. Čo sa ale deje vo firmách? Čo sa ale deje v podnikateľskom sektore? Priznám sa, že túto otázku neviem ani ja zodpovedať, viem len vyjadriť svoj názor a svoju úvahu. K týmto úvahám a otázkam ma priviedol hlavne fakt, že v decembri 2011 sme zaznamenali vzostup nových prípadov čo do kvantity zhruba na dvojnásobok /porovnané na vzorke existujúcich klientov/ tak január prekonal všetky rekordy. Za január 2012 sme čo do kvantity ale aj objemu prebrali počet nových prípadov rovnaký ako za celý prvý kvartál roku 2011. 

Keby som sa vyjadril, že platobná schopnosť z roku 2008 bola oproti súčasnému stavu dobrá, nebol by som ďaleko od pravdy. Svojvoľné predlžovanie splatností, zlá obrátkovosť pohľadávok a znižujúca vymožiteľnosť sa stáva nočnou morou podnikania na Slovensku. Firmy pritvrdzujú pravidlá, skracujú splatnosti, berú odberateľov pod drobnohľad. Dodávky v zdravotníctve? Nemocnice chcú dlhé splatnosti, ktoré si v konečnom dôsledku posunú samé na dvojnásobok.

Na svoje čakáte aj rok, potom sa rozhodnete peniaze vymáhať a zrazu to ide. Dodávky v stavebníctve? Ak si nedáte pozor, máte šancu, že váš predaj sa skončí darovaním tovaru. Dodávky v autodoprave? Dozviete sa, že odberateľ  vám nezaplatí skôr, ako ho skutočne nezačnete naháňať a vymáhať si svoje peniaze. Ak si ich nevymáhate, tak vám vlastne ani nechýbajú. Aj toto sú postrehy s terénu a praxe.  

Stačí sa prejsť po niektorých shoppingoch, kde každý druhý obchod krachuje. Poobzerajte sa pri tej prechádzke, koľko ľudí sedí v kaviarni, koľko sa prechádza a koľko v skutočnosti nakupuje? Samozrejme, veľa ľudí bude odporovať, že január je možno ešte silnejší ako december, za čo môžu všadeprítomné výpredaje. Obchodníci sa musia zbaviť výbehových modelov, sezónneho tovaru, je to logické. Problémom podnikateľského sektora je to, že sa neočistil, tak ako to všetci predpokladali. Vlna krachov, bankrotov či konkurzov neznamenala na Slovensku očistenie podnikateľského prostredia. Znamenala reálne to, že zadĺžení živnostníci /mám na mysli neúspešných podnikateľov/ si pozakladali s.r.o. a podnikajú ďalej s vedomím zadlžovania sa, pričom sú si vedomí, že v prípade spoločnosti s ručením obmedzeným im exekútor často nemá čo vziať. Podnikatelia vlastniaci zadĺžené s.r.o. si založili nové s.r.o a staré nechali jednoducho bez činnosti, alebo ich prepísali na nevypátratelných konateľov, či prepísali do zahraničia. Trh sa neočistil. Stretávam sa s prípadmi, keď konateľ s.r.o. v 2009 tvrdil, že nemôže zaplatiť, pretože mu nezaplatili za stavbu. V roku 2010 sa stretnem s tým istým mužom, ale vo veci inej s.r.o. a tvrdí, že sa mu to stalo už druhýkrát, že mu nezaplatili za druhú veľkú stavbu a že bude musieť túto firmu dať do konkurzu. Keď som sa stretol s tým človekom tretíkrát v roku 2011, ako s konateľom tretej s.r.o., tak mi bolo úplne jasné, čo mi povie. Prakticky som sa ani nemýlil. Obohraná pesnička. Legislatíva to jednoducho umožňuje.  

Neviem predpovedať, čo bude nasledovať v najbližších mesiacoch. Poučte sa s minulosti. Nedajte svojim zákazníkom príležitosť neplatiť vám. Nebojte sa stratiť zákazníka neplatiča. Nahraďte a vyselektujte si len dobrých zákazníkov. Dlžníkov nechajte konkurencii. Možno sa vám obrat zníži, ale celkový zisk určite nie, pretože prestanete polovicu svojho času venovať pohľadávkam a neplatičom, ale budete ho plný venovať obchodu a rozvoju spoločnosti. 

Peter Makovický

exekucna.sk

x