Poškodení by si mali uplatniť kupóny

 

„Dáme vám k dispozícii izbu, fľašu značkového vína, raňajky, vstupenku do Botanickej záhrady a pre rezerváciu vám stačí 20 eur,“ lákal na zľavu ešte 8. augusta zľavový portál ShopCity.sk. Neubehli ani dva týždne a portál včera ohlásil krach. Stovky zákazníkov, ktorí zaplatili, tak teraz môžu čakať už len na konkurz. Aj keď prihlásenie pohľadávky môže byť zvyčajne drahšie ako samotná dlžná suma.

Bez majetku? 
Otázne ostáva, koľko podvedených po ShopCity zostalo. Portál totiž fungoval a vyberal platby za objednaný tovar a 
služby ešte aj cez víkend. Samotné vedenie spoločnosti odporúča podvedeným zákazníkom aj partnerom využiť konkurz. „Všetci veritelia dostanú možnosť prihlásiť svojepohľadávky na príslušnom súde. Informácie budú priebežne zverejňované na domovskej stránke www. shopcity.sk,“ píše vedenie spoločnosti na svojej stránke.

Odborníci však poukazujú na to, že konkurz nakoniec ani vypísaný nemusí byť. „Pri podobnýchfirmách je bežné, že nemajú žiadny majetok,“ konštatuje Peter Makovický, konateľ spoločnosti Exekučná, ktorá sa zaoberá vymáhaním pohľadávok. Ak by súd konštatoval, že majetok nie je dostatočný, konkurz by ani nebol vyhlásený. Aj v prípade, že konkurz by súd predsa len vyhlásil, bežným zákazníkom by neodporúčal prihlásiť si požiadavku. „Často sú náklady na jej prihlásenie vyššie ako samotná dlžná suma,“ konštatuje.

Bez investora 
Naopak právnické osoby a obchodní partneri by sa do konkurzu mali prihlásiť. „Už len pre účtovné výkazy,“ odporúča Peter Makovický. Právnici oslovení HN poukazujú na to, že šeky zakúpené v ShopCity by mali byť uplatiteľné. Následnú sumu by mal následne vymáhať obchodný partner.

O problémoch ShopCity.sk sa verejne hovorilo už v júni tohto roka. Portál neplatil obchodným partnerom, aj vďaka tomu vypadol z niektorých agregátorov zliav. Vedenie presviedčalo, že hľadá nového partnera. Napriek prísľubom, že ho predstaví, sa tak nikdy nestalo a včera vyhlásilo krach. „Dôvodom sú privysoké a nepremyslené investície do marketingu, systémová chyba s pripisovaním bonusových kreditov a nezvládnuté riadenie predchádzajúcim manažmentom spoločnosti,“ vysvetľovalo vedenie spoločnosti. Agregátor zliav Odpadneš.sk eviduje 15 relevantných portálov. Mnoho menších už zaniklo a prečisťovanie trhu bude pokračovať. Analytici poukazujú na to, že ide o prirodzený vývoj na trhu. „Netreba z toho robiť tragédiu. Jeden hráč odíde a nahradí ho nový,“ vysvetľuje Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno.

 
x